Veelgestelde vragen en antwoorden voor zorgaanbieders
Heeft u een vraag? Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u online uw vraag stellen via het Contactformulier voor zorgaanbieders (Deze link gaat naar een externe website). Wij proberen uw vraag binnen twee weken te beantwoorden.
Vragen over contracten
Ik ben zorgaanbieder en heb geen contract. Ik zou dat wel graag willen. Is dit mogelijk?
Nee, dat kan niet. De gemeente Wijchen contracteert zelf geen zorgaanbieders, maar maakt hiervoor deel uit van het Regionaal Ondersteuningsbureau (ROB). Dit is een regionaal samenwerkingsverband in het Rijk van Nijmegen. Meer informatie over deze regionale contractering vindt u op de website van het ROB (Deze link gaat naar een externe website).
Ik ben zorgaanbieder en heb een contract. Ik wil graag werken met een onderaannemer. Wat moet ik doen?
Onder voorwaarden is het mogelijk als hoofdaannemer te werken met een onderaannemer. U bent als hoofdaannemer aanspreekpunt voor de gemeente. U bent ook aansprakelijk voor de dienstverlening van uw onderaannemer. Meldt de beoogde onderaannemer aan bij het ROB. Dit doet u door het aanmeldformulier onderaannemerschap in te vullen en te e-mailen naar: contracteringregio@nijmegen.nl. Op de website van het ROB (Deze link gaat naar een externe website) vindt u ook meer informatie over het vervolgproces.
Ik ben zorgaanbieder en heb geen contract. Ik heb van een wettelijke verwijzer een cliënt uit de gemeente Wijchen doorgestuurd gekregen. Wat moet ik doen?
De verwijzer mag niet naar u verwijzen zonder dat de verwijzer voorafgaand overleg heeft gehad met het Sociaal Team. Om zorg te mogen leveren moet u voldoen aan de eisen van de kwaliteit. Dit beoordelen wij via onze kwaliteitstoets. Dat geldt ook als u via een wettelijke verwijzer een cliënt krijgt doorgestuurd.
Voor de kwaliteitstoets kunt u contact opnemen met contractenwmojeugd@wijchen.nl.
Ik wil graag zorg bieden op basis van pgb in de gemeente Wijchen, waar moet ik aan voldoen?
U kunt als pgb zorgaanbieder in de tussentijd geen contract bij ons krijgen. Een inwoner, die aan de daarvoor geldende voorwaarden voldoet, kan er voor kiezen geïndiceerde zorg via pgb te ontvangen. Deze inwoner kan er daarna voor kiezen het pgb te gebruiken om de geïndiceerde zorg bij u in te kopen. De eisen voor het leveren van zorg in natura (ZIN) en een persoonsgebonden budget (pgb) zijn aan elkaar gelijk gesteld. Als een Wijchense inwoner bij u zorg wil inkopen kunt u voor de kwaliteitstoets contact opnemen met contractenwmojeugd@wijchen.nl.
Vragen over het berichtenverkeer
Waar kan ik meer informatie vinden over de werkwijze over het Berichtenverkeer?
De gemeente Wijchen werkt volgens het landelijke administratieprotocol. Hier is een regionaal addendum aan toegevoegd, waarin de regionale afspraken binnen het Rijk van Nijmegen staan. Hierin zijn kaders gesteld en afspraken gemaakt over het berichtenverkeer in de regio. Tussen de regiogemeenten en zorgaanbieders die zorg leveren in het kader van de Jeugdwet en Wet maatschappelijk ondersteuning 2015. Het administratie protocol vindt u op de website van het ROB (Deze link gaat naar een externe website) .
Mijn declaratie(s) zijn afgekeurd en ik heb hier vragen over. Met wie kan ik contact opnemen?
U kunt contact opnemen met onze backoffice via backofficewmojeugd@drutenwijchen.nl.
Met wie kan ik contact opnemen met vragen over (het uitblijven van) 301 berichten?
U kunt contact opnemen met onze backoffice via backofficewmojeugd@drutenwijchen.nl.
Waar kan ik mijn rekening naar toe sturen?
Dat gaat via het Berichtenverkeer. Uw rekening dient u in via een 323-bericht.
Ik wil een wijziging doorgeven over mijn bedrijfsgegevens (AGB, naamvoering, rechtsvorm etc.). Wat moet ik doen?
Neem hierover zo snel mogelijk contact op met de gemeente Wijchen via contractenwmojeugd@wijchen.nl.
Gaat het om een wijziging AGB code? Dan moet u minimaal één maand voordat de wijziging ingaat contact opnemen via backofficewmojeugd@drutenwijchen.nl. Wij maken dan samen afspraken over de manier waarop wij de wijziging AGB code administratief gaan verwerken. In veel gevallen heeft de wijziging (vergaande) administratieve gevolgen voor u als aanbieder, maar ook voor onze backoffice.
Vragen over het melden van een (gewelds)incident of calamiteit
Ik wil een melding doen van een (gewelds)incident of calamiteit. Waar moet ik zijn?
Zorgaanbieders moeten calamiteiten melden bij de toezichthouder. En ook bij de gemeente waar de locatie is waar de calamiteit zich heeft voorgedaan.
Toezichthouder
Wmo
De toezichthouder voor Wmo-aanbieders is Wmo-toezicht. De 16 gemeenten in het werkgebied van GGD Gelderland-Zuid en de gemeente Mook en Middelaar hebben de GGD aangesteld als toezichthouder voor de Wmo. Op de website van de GGD Gelderland-Zuid (Deze link gaat naar een externe website) vindt u het meldformulier van Wmo-toezicht.
Jeugd
De toezichthouder voor jeugdhulpaanbieders is de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Op de website van IGJ (Deze link gaat naar een externe website) vindt u het meldformulier meldingen jeugd.
Gemeente
De gemeente beoordeelt met uw informatie of er (mogelijk) sprake is van maatschappelijke onrust. Voor de gemeente Wijchen neemt u contact op met Miranda Thijssen, U kunt haar bellen op telefoonnummer 06 38 07 62 19. U kunt haar ook een e-mail sturen: m.thijssen@drutenwijchen.nl